design: kamerad
powered by: e-orbit
Alenka Bartl, kostumografka
Razstavni katalogi, 2012

Katalog pregledne razstave v Narodni galeriji 19. april – 26. junij 2012


Urednica: Francka Slivnik


Izvršna urednica: Ana Perne


Oblikovanje: Neva Štembergar


Avtorji prispevkov:

Borut Trekman, Francka Slivnik, Vinko Möderndorfer, Henrik Neubauer, Zvone Šedlbauer, Dušan Mlakar, Polde Bibič, Meta Hočevar, Andrej Inkret, Mojca Kreft, Aleksander Bassin, Liljana Nedič, Milan Ljubić


Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 2012

 

Obseg: 112 str, broširano

Cena: 15 evr

 


Alenka Bartl je ena najpomembnejših slovenskih gledaliških in filmskih kostumografk. Sodelovala je tako rekoč z vsemi najpomembnejšimi slovenskimi (in jugoslovanskimi) režiserji. V zgodnjih petdesetih letih prejšnjega stoletja je zasnovala prve dramske, operne in baletne scenografije v Slovenskem narodnem gledališču v Ljubljani, in sicer kot prva poklicna kostumografka na Slovenskem z univerzitetno izobrazbo iz likovne umetnosti in kostumografije. Že zato je kostumografijo razumela ne le kot »obleke« za gledališko postavitev, temveč kot »obči kulturni in civilizacijski znak«.


V petinpetdesetih letih je Alenka Bartl zasnovala več kot 500 gledaliških kostumografij (o tem priča kar 5.000 skic), sodelovala je pri okoli štiridesetih filmskih in televizijskih produkcijah ter postavila temelje slovenske katedre za kostumografijo. Hkrati je kot redna profesorica zaznamovala celo vrsto generacij študentov Akademije za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani in posredno prispevala k afirmaciji kostumografije kot samostojne likovne zvrsti v Sloveniji in na področju nekdanje Jugoslavije - prav na njeno pobudo so na Festivalu jugoslovanskega igranega filma v Pulju uvedli zlate arene za filmske kostumografe. Dramski, operni, baletni, filmski in televizijski kostumi Alenke Bartl odsevajo inteligentno, instinktivno, pogosto duhovito in radoživo, predvsem pa vselej radovedno in iskateljsko umetnico.


Kostumi Alenke Bartl sledijo sporočilnosti avtorske predloge, režijski interpretaciji, dramaturški karakterizaciji likov, njihovi celostni psihološki podobi. Vanje je ujet tudi značaj interpreta, tistega, ki kostum »nosi«. Alenka Bartl je s svojimi stvaritvami sodelovala na številnih pomembnih domačih in tujih festivalih in razstavah (ob Praškem kvadrienalu velja omeniti vsaj še pomembni mednarodni razstavi v Tokiu in Šanghaju) ter zanje prejela številne nagrade in priznanja, med njimi nagrado Prešernovega sklada (1972) in Prešernovo nagrado za življenjsko delo (1989).


Pričujoči katalog zajema strokovne članke poznavalcev dela Alenke Bartl. Publikacija prikazuje vrsto barvnih reprodukcij kostumskih osnutkov, seznam vseh kostumografij Alenke Bartl v gledaliških, opernih in baletnih predstavah, pri katerih je sodelovala, in seznam prejetih priznanj in nagrad.